Z dumą przekazujemy, że w sobotę będzie można zobaczyć kolejne dwa wyjątkowe samoloty, które przez dekady kształtowały historię polskiego lotnictwa wojskowego. Każdy z nich ma swoją niezwykłą historię - pełną zmian, renowacji i powrotów do pełnej sprawności.
SB Lim-2 SP-UTI i Lim-2 SP-MIG to prawdziwe perły lotnictwa historycznego. Lim-2 SP-MIG jest jedynym latającym jednomiejscowym samolotem rodziny MiG-15bis w Europie oraz jedynym latającym Lim-2 na świecie!
SB Lim-2 SP-UTI
Rozpoczął swoje życie jako bojowy (jednomiejscowy) Lim-1, wyprodukowany w WSK Mielec w 1953 roku. Po siedmiu latach służby został przebudowany do wersji SB Lim-1, a do roku 1974 przeszedł dwa remonty główne, aby ostatecznie opuścić Lotnicze Zakłady Remontowe nr 2 (obecnie WZL-2 Bydgoszcz) jako SBLim-2 A. Aby zwiększyć jego możliwości, połączono przednią część SB Lim-1 z tylną częścią Lim-2 i zainstalowano silnik Lis-2.
Po służbie w Fundacji Polskie Orły, gdzie latał przez trzy lata, ostatnie lądowanie wykonał w 2013 roku, by następnie spędzić sześć lat na ziemi. W roku 2020, dzięki staraniom nowych właścicieli (Bartosza Maciejczyka, Mateusza Stramy i Piotra Kowalskiego), samolot został przywrócony do pełnej sprawności.
Nie zatrzymano się na samym odrestaurowaniu – w 2022 roku, pod opieką FUBAR AVIATION, maszyna przeszła modernizację awioniki, tak aby kabiny SB Lim-2 i Lim-2 były względem siebie identyczne. Od tamtej pory maszyna brała udział w dziesiątkach pokazów lotniczych w Polsce i Europie, spędzając w powietrzu około 80 godzin i wykonując ponad 200 lądowań.
Lim-2 SP-MIG
Lim-2 SP-MIG został wyprodukowany w WSK Mielec w 1955 roku i od samego początku był dynamicznie eksploatowany przez polskie wojsko, przechodząc z pułku do pułku. Po remoncie w Dęblinie w 1970 roku trafił do 61 Lotniczego Pułku Szkolno-Bojowego w Białej Podlaskiej, gdzie służył do końca swojej wojskowej kariery.
Warto wspomnieć, że Lim-2 SP-MIG, między innymi, przez jakiś czas był częścią słynnego zespołu pilotażowego „Rombik”, znanego z wielu występów w kraju i za granicą. Ostatni lot w służbie wojskowej samolot wykonał w 1984 roku.
Po latach, w 1991 roku, Lim-2 trafił na stan Aeroklubu Łódzkiego i do kolekcji Jerzego Lewandowskiego, skąd na początku 2000 roku został przekazany Fundacji Polskie Orły. W 2020 roku maszyna została odkupiona przez Bartosza Maciejczyka, a rok później rozpoczęła się jej gruntowna odbudowa.
Zmodernizowano awionikę, przywrócono sprawność techniczną, a w 2021 roku odbył się historyczny „oblot” – moment, w którym Lim-2 SP-MIG odzyskał zdolność do lotu. Dzięki pozwoleniu ULC maszyna uzyskała status operacyjny w kategorii specjalny.
Podczas Pikniku Naukowo-Lotniczego będzie można zobaczyć oba te historyczne samoloty!
Fot. Sławek "Hesja" Krajniewski